5 tips voor krachtige copy

In dit blog nemen we je graag mee in 5 tips voor krachtige copy. Want wat is nou het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver en hóe overtuig je jouw klant om een product of dienst bij je af te nemen? Met deze tips kun jij vandaag nog aan de slag om jouw doelgroep aan te trekken.

De definitie van copywriting

Laten we om te beginnen eens kijken wat copywriting nou precies is. In de wereld van het geschreven woord zijn er immers ontelbare variaties op hoe een bepaalde tekst wordt geschreven en welk doel die tekst dient. Een copywriter is gespecialiseerd in het schrijven van commerciële teksten, waarbij het doel van de tekst eigenlijk altijd in het overtuigen om een product of dienst af te nemen of tot een bepaalde actie over te gaan ligt.

1. Schrijf vanuit de oplossing

Dat gezegd hebbende, beginnen we meteen met de eerste – en in onze optiek belangrijkste tip: schrijf vanuit de oplossing voor je klant. Hoe verleidelijk het ook is, blijf weg van het verkooppraatje dat je bij jouw product of dienst hebt bedacht, maar schrijf over de oplossing waar je klant naar op zoek is. Klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt dit voor veel bedrijven toch nog een tikkeltje ingewikkeld. Vergeet niet dat jij als doorgewinterde specialist binnen jouw vakgebied een brede kennis en know-how hebt over jouw dienst of product, maar dat het voor een leek – degene die nog niet weet dat jouw product dé oplossing is voor zijn probleem – een flinke error kan opleveren op het moment dat jij bepaalde specificaties begint op te noemen.

Voorbeeld:

Je verkoopt zonnepanelen. Met het huidige maatschappelijke bewustzijn met betrekking tot ons milieu en de torenhoge energieprijzen waar niemand vrolijk van wordt, vast en zeker een mooie markt om zaken in te doen. Tegelijkertijd ook een markt waar je voor concurrentie niet ver hoeft te zoeken, dus extra belangrijk om jouw toekomstige klant van de juiste informatie te voorzien. 

Waarschijnlijk heeft het overgrote deel van de consumenten die jouw website bezoeken namelijk geen idee hoeveel zonuren zij nodig hebben voor een bepaald kWh per Wp en wat de percentages voor efficiency, temperatuurcoëfficiënt en tolerantie daar nou precies zeggen. Vertel hen dus liever wat de opbrengsten van jouw zonnepanelen zijn op basis van het aantal koppen koffie ze ermee kunnen zetten, hoe vaak ze hun telefoon ermee op kunnen laden of hoe lang ze onder de douche kunnen staan. Zo maak je het tastbaar – en dus beter te begrijpen.

2. Speel in op de emotie van je klant

99% van de keuzes die we maken, vindt plaats op basis van emotie. Ja, dat is even slikken, maar hoe rationeel we met zijn allen ook willen zijn, dit is de bittere waarheid. Mensen geven nou eenmaal liever meer geld uit aan ‘het mooie’, dan aan het praktische. Ja, ook een tante Karin die beweert dat status, aanzien en geld haar allemaal niets doen. Maak daar dus gebruik van tijdens het schrijven van jouw tekst en doe er je voordeel mee. Waarom worden jouw klanten er een beter mens van als ze jouw product aanschaffen? Wek het verlangen naar je product en zorg dat ze het moeten hebben, het liefst zo snel mogelijk

3. Creëer een helder beeld

Je zoekt een bepaalde connectie met je klant. Gebruik daarom liever eenvoudig te begrijpen zinnen, dan ingewikkelde vaktermen waardoor de lezer niet weet hoe snel hij jouw pagina moet verlaten. Deze tip hangt nauw samen met de voorgaande tips. Het gaat er namelijk om dat de lezer snapt wat je zegt, zodat je hem of haar kunt overtuigen. Zoals bij tip 2 al werd aangegeven: mensen kopen wat ze willen, niet wat ze nodig hebben. Omschrijf dus goed wat jouw product of dienst brengt in het leven van jouw klant. Het gebruik van de juiste woorden kan je tekst echt tot leven brengen — je lezers helpen te visualiseren waar je het over hebt, maar ze ook helpen zichzelf te visualiseren als onderdeel van het geheel.

4. Schrijf niet voor Google, maar voor je klant

Natuurlijk wil je met jouw product of dienst de top van Google halen, zodat je jouw concurrentie mooi de baas blijft. Houd er echter rekening mee dat Google jouw product niet koopt, maar je klant. Soms zien we teksten voorbij komen die voldoen aan alle denkbare SEO-criteria, maar die het doel compleet voorbij gaan. Natuurlijk is het belangrijk om rekening te houden met zoekwoorden en aandacht te besteden aan de lengte van je zinnen en grammatica, maar jouw verhaal moet wel leesbaar blijven en voorzien in de behoefte van je (toekomstige) klant. Gelukkig is Google steeds beter in staat om in te schatten in hoeverre een tekst de klant bedient, dus doe daar je voordeel mee.

5. Goede copy valt niet op

Als jouw tekst de aandacht op zichzelf vestigt, neemt-ie het weg van de boodschap die hij moet overbrengen. Probeer er daarom voor te zorgen dat jouw potentiële klant al tijdens het lezen benieuwd is naar het leven mét jouw product of dienst en wat hem of haar dat allemaal gaat brengen. Zorg ervoor dat de tekst moeiteloos te lezen is en de lezer echt contact kan maken met hetgeen waar je het over hebt.

LET'S GO!

Wat mogen we voor je op papier zetten?

Ben jij na het lezen van deze tekst he-le-maal overtuigd van het belang van krachtige copy, maar heb je zelf geen tijd/inspiratie/zin om de woorden op papier te zetten? Onze copywriters kunnen niet wachten om zich op jouw werkveld te storten en aantrekkelijke teksten voor je op papier te zetten. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.