Het belang van branding

VOIR branding agency. De naam zegt het al: zien en gezien worden. Toch krijgen we zo nu en dan de vraag wat branding precies is. Is dat niet hetzelfde als – of onderdeel van marketing? In dit blog leggen we je graag uit wat onze visie hierop is en wat het belang van branding is.

HET BELANG VAN BRANDING

Branding is niet alleen het logo op jouw visitekaartje of het kleurgebruik op de website. Branding is de combinatie van factoren die samen een bepaald gevoel creëren bij jouw doelgroep. 

Dat gevoel is een ongrijpbaar iets, dus we kunnen ons voorstellen dat het lastig is om dit inzichtelijk te maken. Wij helpen je er graag bij. 


BRANDING VS MARKETING

Er wordt vaak gedacht dat corporate branding alleen gaat over huisstijl en logo’s, maar die gedachte is wat ons betreft iets te kort door de bocht. Waar branding regelmatig wordt gezien als instrument binnen de marketing, draaien wij hem liever om: in onze optiek dient marketing ter ondersteuning van jouw brand.

Wij zien jouw organisatie namelijk liever als merk, omdat dat helpt om jouw visie over te brengen aan jouw doelgroep. Waar het op neerkomt is dat branding zowel de visuele als niet-visuele identiteit van jouw merk betreft en dat marketing helpt om die identiteit tot uiting te brengen bij de mensen die jij wil bereiken.

HET FUNDAMENT VAN JE MERK

Op deze pagina kun je lezen dat onze werkwijze bestaat uit drie pijlers: fundament, formatie en formulatie. De pijler fundament is onlosmakelijk verbonden met branding. Hiermee gaan we naar de kern van het merk en leggen we het DNA van jouw bedrijf bloot. Pas wanneer die basis is gelegd, richten we ons op de strategie om het merk tot uiting te brengen. Zo’n 90-95% van de keuzes die we maken, vinden plaats op basis van emoties – en om die emotie te raken, zal je hem eerst moeten overbrengen. Het is dus belangrijk dat jij jezelf leert kennen, echt in de spiegel durft te kijken en tot de kern van jouw bedrijf kan komen. Pas daarna stellen we de vraag met betrekking tot de toekomstvisie.

EEN STERK MERK

Een sterk merk is essentieel voor de waardepaling in het brein van jouw klant. Het is de doorslaggevende schakel die de brug slaat tussen jou en je klanten en vice versa. De juiste branding omvat het totaalpakket van normen, waarden, sfeer en gevoel, dat kracht wordt bijgezet door de naam, het logo, de stijl en symboliek. Pas wanneer jij dit complete pakket aan je doelgroep kunt overbrengen, ben je in staat om die o zo belangrijke emotionele band met de doelgroep op te bouwen.

LET'S GO!

Kunnen we je helpen met jouw branding?

VOIR branding agency staat altijd voor je klaar. Of het nou gaat om handige tips voor branding of een geheel (re)brandingtraject. De (visuele) branding van jouw merk helpt je om dichter bij je doelgroep te komen en wij bieden je graag de handvatten om dat doel te bereiken. We gaan graag met je in gesprek om jouw ambities in kaart te brengen en daar een gedegen branding strategy omheen te bouwen. Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.